Met de AH Bonus zijn producten tijdelijk goedkoper, maar wie betaalt er eigenlijk voor die populaire ‘bonusactie’ van Albert Heijn?
Het antwoord: vooral de leverancier van het product, zo blijkt uit een prijslijst voor bonusacties die RTL Z onder ogen kreeg.
In Nederland gebruikt Albert Heijn de bonuskaart om klanten vast te houden. Bonuskaarthouders ontvangen onder meer iedere week een mail met persoonlijke aanbiedingen, waarvoor hun aankoop- en websitebezoekgegevens zijn geanalyseerd en vergeleken met het koop- en bezoekgedrag van andere klanten.
Je zou het misschien niet meteen denken, maar meedoen aan een bonusactie van Albert Heijn is een ‘privilege’ voor de aanbieder van het product. De leveranciers moeten AH namelijk fors betalen om een weekje als AH bonusproduct in de schappen te mogen liggen.
Om in Albert Heijn-winkels aan een bonusactie te mogen meedoen, betaal je als leverancier al gauw 20 duizend tot 75 duizend euro.
Terugverdienen AH Bonus
Dat geld wordt op twee manieren terugverdiend: bonusacties leveren vaak fors hogere verkopen op. Hoewel de winstmarge per product lager is, wordt dit deels gecompenseerd door een hoger verkoopvolume.
Daarnaast komt de financiering van een bonusactie - dus het bedrag dat de leverancier aan Albert Heijn betaalt - doorgaans uit het marketingbudget. Die marketingkosten zitten versleuteld in de reguliere prijs voor een product. Je betaalt als consument bij aankopen op niet-bonus-momenten dus al een beetje voor je bonuskorting.
De conclusie van Jan-Willem Grievink van het FoodService Instituut is dan ook dat het vaak toch loont voor leveranciers om mee te doen aan de AH Bonus. "De omzet is drie, vier misschien wel vijf keer hoger in zo’n week", zegt hij tegen RTL Z.
Bovendien is de hoop dat kortingsacties een merk versterken en ook leiden tot hogere verkopen als de bonusactie voorbij is.